5 Mart 2009

Elektrikli ısıtıcılar gerçekten tasarruflu mu?

Elektrikli ısıtıcılar gerçekten tasarruflu mu?

Makine Mühendisleri Odası İzmir Şube Sekreteri Melih Yalçın, son dönemde elektrikli ısıtıcıların enerji tasarrufu sağladığı yönündeki iddiaların bilimsel olmadığını savunarak, bu kampanyalarla satılan ürünler için iade olanağının yaratılması gerektiğini belirtti.

AA

İzmir - Makine Mühendisleri Odası İzmir Şube Sekreteri Melih Yalçın, son yıllarda enerji verimliliği hareketine ve enerji tasarrufu bilinci oluşturma çalışmalarına paralel olarak enerji tasarrufu sağlayan ürünlerin sayısında ve yapılan reklamlarda belirgin bir artış gözlendiğini ifade etti.

Bir çok firmanın çeşitli ürün ve iddialarla ortaya çıktığını, bunların tüketicinin kafasını karıştırdığını ifade eden Yalçın, ortaya atılan iddiaların uygulamada geçerli olup olmadığının iyi değerlendirilmesi gerektiğini kaydetti.

Enerji verimliliğine yönelik Ar-Ge çalışmalarının arttığını, bir çok alanda yüksek verimli cihazlar üretilmeye başlandığını dile getiren Yalçın, bu çalışmalar sonucu aydınlatma ekipmanlarında yüksek verimler elde edilse de diğer alanlarda henüz bunun mümkün görünmediğini belirtti.

Son zamanlarda bazı elektrikli ısıtıcıların yüzde 80'e varan tasarruf sağladığı iddia edilerek, büyük reklam kampanyaları düzenlendiğini söyleyen Yalçın, elektrik enerjisini doğrudan ısı enerjisine çeviren rezistanslı ısıtıcılarda herhangi bir model ısıtıcının diğerlerine oranla çok daha yüksek verimler sağlamasının olanaklı olmadığını savundu.

''İade olanağı getirilmeli"

Isıtma tekniği açısından enerjiyi ışınım yoluyla ileten sobalar ve yağlı radyatörler arasında iyi yalıtımlı bir odadaki ısınma miktarı çok farklılık göstermeyeceğini dile getiren Yalçın, şu bilgileri verdi: ''Elektrikli sobalarda harcanan 1 kwh elektrik enerjisinin karşılığı olan 860 kcal'den fazla ısı ortaya çıkarması asla mümkün değildir. Bu gerçeklerin aksini iddia etmek fiziğin temel kanunlarından olan 'enerjinin korunumuna' aykırı iddiada bulunmak demektir. Elektrikli ısıtıcı sistemleri, yüksek sıcaklıkta ışınım yoluyla ısıtan, fan ile ısıyı daha hızlı dağıtan, düşük sıcaklıkta çalışan yağlı radyatörler gibi çok çeşitlilik gösterebilmektedir. Her bir tipin hızlı veya yavaş ısıtma, ısının homojen dağılımı, emniyet gibi özellikleri, tüketici kullanım tercihi bakımından farklılık gösterebilir. Ancak nihai verim açısından büyük farklılıklar göstermesi, örneğin beşte bir enerjiyle aynı şekilde ısıtabilmesi asla mümkün değildir. Aksini iddia etmek bilime karşı gelerek tüketiciyi yanıltmaya çalışmak anlamına gelmektedir. Reklamlarda yer alan bu tür ifadelerin kaldırılması, ürünlerin tüketiciyi yanıltmadan diğer özelliklerini vurgulayan reklamlara yönelinmesi gerekmektedir. Hatta şimdiye kadar bu tür yanıltıcı kampanyalarla satılmış olan ürünlerin de iade olanağına ortam yaratılmalıdır.''

Yalçın, yapılan reklamlarda harcanan enerjiyi ölçmek ve karşılaştırma yapmanın, sağlanan fayda konusunda bir bilgi vermediğini bu nedenle eksik ve yanıltıcı olduğunu ifade ederek bilimin, mühendisliğin evrensel kuralları gereği, ortaya çıkarılan ısı enerjisinin harcanan enerji miktarından fazla olamayacağı gerçeği göz önüne alındığında, bu tür yüksek verimli olduğu iddia edilen ürünlerin deneylerle desteklenmesine gerek olmadığını ifade etti.

Bilimsel deneylerin bilimsel gerçekler ışığında bazı belirsizliklerin uygulamada netleştirilmesi amacıyla yapıldığına dikkati çeken Yalçın, ''Bilimsel olmayan iddiaları desteklemeye çalışan deney raporları oluşturmak ve bunları kullanmak, bilime aykırı, kamu oyunu yanıltıcı ve aldatıcı girişimler anlamına gelmektedir'' dedi.

Türkiye'de elektriğin büyük oranda doğalgaz santrallerinden elde edildiğini belirten Yalçın, santral çevrim verimleri ve dağıtım kayıpları göz önüne alındığında elektrik enerjisinin ülkeye büyük bir maliyet getirdiğine işaret etti.

Yalçın, verimli, sağlıklı ve güvenli ısınmanın ilk şartının, yalıtımlı binalardan geçtiğine dikkati çekerek, ''Binaların ısıtılmasında temiz ve yüksek yanma verimli merkezi sistemlerin teşvik edilmesi, hatta mümkün olan yerlerde bölgesel ısıtma sistemleri kurulmasına öncelik verilmesi, ülke genelinde toplamda en verimli ısıtma sistemlerinin kullanılmasını sağlayacaktır'' diye konuştu.

TÜKODER şikayet edecek

Tüketiciyi Koruma Derneği (TÜKODER) Genel Başkanı Ali Er ise tüketicilerin son dönemde doğalgaz fiyatlarının anormal ölçülerde artması nedeniyle kabarık faturalardan kurtulmanın çarelerini aradığına dikkati çekerek, bazı üreticilerin tüketicileri istismar etmeye yönelik davranışlarda bulunduğunu ileri sürdü.

Bazı elektrikli ısıtıcı üreticilerinin abartılı reklam kampanyaları yürüttüğünü ifade eden Er, şunları söyledi: ''Bu reklamlarda söylenenlerin doğruluğu ya da bilimselliği kanıtlanmadan yayınlarına izin verilmesi, hem reklam şirketlerinin oluşturduğu Reklam Öz Denetim Kurulu tarafından, hem de yanıltıcı reklamları önlemekle görevli resmi Reklam Kurulu tarafından es geçilmiştir. Bizler Tüketiciyi Koruma Derneği olarak tüketiciyi yanıltmaya yönelik bu tip reklamların yayınlarının durdurulması için Reklam Kurulunu göreve davet ediyoruz.''

Er, TÜKODER olarak söz konusu reklamlarla ilgili Reklam Kurulu'na şikayette bulunacaklarını da dile getirdi.

Cumhuriyet-4 Mart 2009

Hiç yorum yok: