2 Eylül 2009

‘SINIRSIZ’ TARİFE CAMBAZLIĞI

‘SINIRSIZ’ TARİFE CAMBAZLIĞI
00:45 01 Eylül 2009

GSM operatörleri çeşitli kampanyalar adı altında müşterilerini mağdur ediyor. Türk Telekom’un GSM şirketi olan Avea’nın ‘her yöne sınırsız’ olarak başlattığı kampanyanın, önce 10 bin ardındansa 3 bin dakikayla sınırlandırılması Tüketiciler Birliği’nin Avea’ya dava açmasıyla gündeme geldi...

HANDE GÜLEN

Türkiye’de hizmet veren GSM şirketleri arasında rekabet kızıştıkça, tüketici hakları kampanya adı altında bir köşeye atılıyor. 55 TL karşılığında ‘her yöne sınırsız tarifesi’ni müşterilerin vaadeden Avea’nın tanıtımlarında, bu rakamların vergilerle beraber 67 TL’ye vardığının söylemesine rağmen tarifesini önce 10 bin dakikaya indiren şirket, daha sonra bu tarifeyi ‘3 bin dakika ve en fazla 75 farklı numara’yla sınırlı tuttuğunu açıkladı. 4077 Sayılı Kanun’un 12. maddesi, “mal veya hizmetle ilgili bütün vergiler dahil fiyatın açıklanması gerektiğini”, 16. maddesi “tüketiciyi aldatıcı, yanıltıcı, onun tecrübe ve bilgi eksikliklerini istismar edici reklam yapılamayacağını” düzenlemesine rağmen Avea Tüketicilerin hukuki bulmadığı süreci savunmaya devam ediyor.

TÜKETİCİLER BİRLİĞİNDEN AVEA’YA İHTAR
Tüketiciler Birliği Başkanı Nazım Kaya, kampanyaların kullanıcılarına danışılmadan değiştirilmesinin hukuki olmadığını ifade ederek, bu durumun nedeninin gsm operatörlerini denetleyen üst kurulun konuşma sınırlarını belirlememesi olduğunu belirtti. Avea, Turkcell, Vodafone gibi büyük GSM şirketlerine hükümet tarafından tolerans gösterildiğinin altını çizen Kaya, her şeyden olduğu gibi bu gibi durumların da faturasının yine halka çıktığını söyledi. Avea’ya 18 Ağustos tarihinde yaptığı bu değişiklikler hakkında bir açıklama getirmesi hakkında ihtar çektiklerini vurgulayan Nazım Kaya, Avea’nın basın açıklaması ile bu hukuk dışı uygulamaya devam edeceği mesajını verdiğinden Tüketici Kanunu gereğince mağdurlarla birlikte yargı sürecini başlattıklarını ve şu anda İstanbul dışındaki şubelerde de mağdurlarla birlikte yargıya başvurmakta olduklarını belirtti.

GSM sektörü bu ‘uyanıklığa’ yabancı değil
SEKTÖRDEKİ tüketici mağduriyeti yalnızca Avea’da yaşanmıyor. Telsim ve Turkcell operatörlerinde de benzer durumlar daha önce meydana gelmişti. İşte bu sektör cambazlıklarından bazıları:
TMSF tarafından verilen talimatla Teftiş Kurulu Başkanlığı’nın yaptığı inceleme sonrasında, Uzanlar’ın Telsim kontör kartlarında hile yaparak 142 milyon TL haksız kazanç sağladığı ortaya çıkmıştı.
İnceleme sonrası hazırlanan raporda, şirketin muhasebe ve finans programı SAP üzerinden satılan kontör yükleme kartı ile müşteriler tarafından alınan, yüklemesi yapılan ve stoklarda bulunması gereken kontör kartları arasında farklılık olduğu belirlendi. 13 milyon 986 bin 582 adet ve 142 milyon 131 bin 157 TL 60 kuruş değerinde kontör kartının kayıp olduğu ortaya çıktı. Dönemin Telsim yönetimi, bir adet kontör şifresinden 10 tane daha üretip piyasaya sürdü. Yükleme yapan kullanıcıların şifreleriyle telefon numaraları eşlemesi ise şirketin finans programı SAP`ta yapılan bir oyunla gizlendi. Şirkete gönderilen aynı şifrelerin sonlarına tek haneli farklı kodlar verildi. Bu sayede 10 aynı şifre kullanılabilir hale getirildi. Telsim kullanıcılarının kontörlerinin eksilip azalmasının ardında da dolandırıcılık olduğu anlaşıldı.
Dolandırıcılıkta adı geçen isimler arasında Genç Parti yöneticileri ve milletvekili adayları var.
2007 yılında bir Turkcell kullanıcısının farketmesi üzerine, Turkcell’in ‘hediye kontör’ kampanyalarıyla abonelerinden fatura başına 2 TL, toplamda 150 milyon TL gibi büyük bir tutarı tahsil ettiği belirlendi. Turkcell bu durumu ‘teknik hata’ olarak tanımlarken, Telekomünikasyon Kurumu (TK) Turkcell’in bu girişimini ‘usulsüzlük’ olarak değerlendirdi.

Birgün Gazetesi

Hiç yorum yok: