9 Ekim 2008

BEN HERŞEYİN KARŞI KOYDUĞU ŞEYİM

"BEN, HER ŞEYİN KARŞI KOYDUĞU ŞEYİM"

"Fernando Pessoa adı Portekizli edebiyat büyücüsünün tasvir ettiği anlamda bir "şeytan"dı.

"Şeytanın Saati" adlı kitabında şöyle konuşturur o "şeytan"ı kendisi hakkında:

"Ruh, direnmesine rağmen, sürekli ayartıldığı için yaşar. Her şey, bir şeye karşı koyduğu için yaşar.

Ben, her şeyin karşı koyduğu şeyim. Ama eğer ben var olmasaydım hiçbir şey varolmazdı.

Çünkü; karşı konulacak bir şey olmazdı; tıpkı hafif havada iyi uçtuğu için, havasız yerde daha iyi uçabileceğini sanan, müridim Kant'ın güvercini gibi."

Pessoa'nın şeytanı, kendini anlatırken, sanki "bizim şeytanımızdan söz ediyor: "Benim büyülü silahlarım müzik, ay ışığı ve düşlerdir.

Ne var ki, müzik deyince sadece çalınan müzik değil, sonsuza dek çalınmadan kalacak müzik de anlaşılmalıdır.

Ay ışığı derken, sadece aydan gelen ve ağaçların gölgelerini uzatan ışıktan söz edildiği sanıl-mamalıdır; güneşin dışlamadığı ve nesnelerin aldatıcı görünümlerini güpegündüz karartan başka bir ay ışığı da vardır.

Her zaman kendisi olarak kalan tek şey düşlerdir.

Onlar bizim, içine doğduğumuz, her zaman doğal ve kendimiz kaldığımız o parçamızdır."

Hiç yorum yok: